Positionering

jul 11, 2018 by

Positionering

Een opvallende en onderscheidende identiteit en positionering is een van de meest belangrijke ‘assets’ van een bedrijf of organisatie.

Als de identiteit niet duidelijk en begrijpelijk is beschreven, weet niemand binnen de organisatie wat hij of zij doet en waarom. Dit moet daarom bepaald worden. De omschrijving van de identiteit vormt de leidraad in strategie, operations, marketing-communicatie en de cultuur en vormt de basis voor een sterke positionering.

Als dit duidelijk is gaat het over het consistent en consequent uitdragen van die identiteit en positionering binnen de organisatie (en later extern) door het merk te gebruiken als ‘kompas’. Het geeft richting aan de organisatie, haar gedrag, haar beleid, de procesinrichting en organisatiestrategieën worden hierop geïnspireerd en hieraan getoetst. En last but not least de briefing voor creatieve communicatie.

Wat gaan we doen tijdens de workshop

  1. (Merk of bedrijfs) identiteit en positionering bepalen

Welke identiteit en karaktereigenschappen heeft de organisatie en/of het merk en welke positionering kan ingenomen worden? Deze wordt bepaald aan de hand van de kernwaarden die samen worden geïdentificeerd ( bij een team sessie doen op basis van het voorwerk dat Maneveld Sessies doet).

  1. Interne (merk)positionering bepalen (branding)

Hoe zorgen we dat de identiteit en positionering ook intern draagvlak krijgt, geloofwaardig is en consistent doorgevoerd wordt. Wat is de invloed hiervan op de cultuur binnen het bedrijf of de organisatie. Het is bijzonder belangrijk voor het doen slagen van de gekozen richting dat de organisatie het ‘waarom’, het ‘hoe’ en de ‘wat’ van wat we doen kennen en begrijpen. Het model dat we hier volgen is de Golden Circle van Simon Sinek.

  1. Interne richtlijnen voor het merk opstellen

Wat betekent de merkidentiteit en positionering voor de medewerkers, de communicatie en de wijze waarop we klanten en partners te woord staan? Wat wordt verwacht van de medewerkers? Hoe ‘handhaven’ we dit? Hoe maken het belang ervan duidelijk?

  1. Regisseur van het merk zijn
    1. Hoe zorg je voor activatie binnen de organisatie? Hoe gaan de medewerkers als ambassadeurs werken? Hoe stel je een intern motivatieprogramma op.
    2. Hoe stel je briefing op voor het marketing-communicatie buro dat een creatieve strategie gaat ontwikkelen (en uitvoeren)

Wat is het resultaat van de workshop?

Individueel (je hebt ingeschreven en deelgenomen aan een programma sessie, met meerdere communicatie managers)

Je hebt nu de kennis en vaardigheden die nodig zijn om een duidelijke en begrijpelijke identiteit te bepalen. Je weet nu hoe je de interne en externe positionering kunt beschrijven. De kernwaarden van de organisatie kun je nu destilleren, herkennen of ontdekken en invullen met als praktisch resultaat toepassen in het bedrijf of organisatie. En je kunt nu een briefing maken voor een extern marketing-communicatie buro voor het ontwikkelen/bedenken van een creatieve strategie (campagne)

Team workshop (je team heeft samen de workshop gedaan)

Het team heeft samen met de docent/positonerings specialist de identiteit bepaald en de de positionering voor interne doelgroepen en externe doelgroepen beschreven.

Samen zijn de kernwaarden ‘ontsloten’ en in hapklare brokken beschreven zodat ze toepasbaar zijn in het bedrijf of de organisatie.

Samen is een briefing geschreven voor een extern marketing-communicatie buro voor het ontwikkelen/bedenken van een creatieve strategie (campagne).

 

Related Posts

Tags

Share This