Communicatie-planning

jul 9, 2018 by

Communicatie-planning

Veel situaties vragen om een communicatieplan: een plan waarin je vastlegt hoe je communicatie gebruikt om een bijdrage te leveren aan het marketingplan en haar doelen of om simpelweg een klus tot een succes te maken. In deze workshop krijg je een uitgebreide checklist waarmee je een communicatieplan kunt maken. Daarbij hanteren we als uitgangspunt dat een goed plan zich in twee minuten moet laten verkopen.

Wat gaan we doen?

  1. Waarom een communicatieplan?

Een plan maakt je ideeën bespreekbaar, je werk behapbaar en helpt je prioriteiten te leggen. Wat is het communicatieprobleem dat opgelost moet worden? Welke issues zijn er die communicatie behoeven?

  1. Afbakening en analyse

Als je een communicatieplan maakt, is het belangrijk om duidelijk te maken wat je wel en wat je niet gaat aanpakken. In de analyse koppel je de marketingdoelstellingen aan wat je kunt bereiken met communicatie. Je kijkt naar de markt en wat je concurrenten doen.

Dan bepaal je de communicatiestrategie: we maken de belangrijkste keuzes, vanuit de basisvragen: Wie, wat, waar, waarom en hoe?

Strategie: welke weg gaan we bewandelen om het doel te behalen?

  1. Doelgroep: Tegen wie praten we?
  2. Doelstellingen en boodschap: Wat zeggen we tegen wie?
  3. Middelen: welke media gaan we inzetten (en waarom).
  4. Budget, wat gaat het kosten?
  5. Timing van het plan: Wanneer doen we wat?
  1. Plan van aanpak

In je plan van aanpak zet je op een rij wie wat doet en wanneer en wie voor zijn werk afhankelijk is van wie.

  1. De vertaling naar een creatieve briefing

Nu is het zaak om kort en helder een briefing te maken voor een creatief team, dat een communicatieconcept kan gaan ontwikkelen.

  1. Evalueren

Met evaluatie bedoelen we dat je achteraf nagaat of en zo ja in hoeverre je doelen zijn behaald. Dit is geen onderdeel van de workshop. Wel heel belangrijk in de daadwerkelijke uitvoering van het plan.

Related Posts

Tags

Share This