Mediatraining

jul 8, 2018 by

Mediatraining

In een mediatraining brengen we je de vaardigheden bij om in een journalistiek interview kort en bondig je verhaal te doen. Je leert ook hoe je regie kunt nemen, zodat je meer controle hebt over het vraaggesprek waarin jij uiteindelijk de hoofdpersoon bent. Mediatraining helpt dus de effectiviteit van je mediaoptreden te vergroten.

Resultaat

Meer zelfvertrouwen bij mediaoptreden. Meer controle over een vraaggesprek en hoe je het best je boodschap kunt communiceren. Je leert ook hoe je zelf een bondige mediaboodschap creëert en hoe je de basisregels voor een succesvol mediaoptreden hanteert.  Uiteindelijk gaat het om het creëren van kansen en het vermijden van valkuilen.

Een tweede effect

Mediatrainingen zorgen voor reflectie op de effectiviteit van de communicatie. Soms blijkt dat de kernboodschappen van de organisatie niet helder zijn, dat er geen eenduidigheid is in communicatie (iedereen heeft zijn eigen verhaal), of dat de rolverdeling in de woordvoering aanpassing behoeft.

Wat gaan we doen

Eerst kennismaken. Een echt interview waarbij een mediaoptreden realistisch wordt gespeeld. Dan wordt duidelijk welke valkuilen er zijn. Zo wordt duidelijk waar je aan moet werken, je persoonlijke verbeterpunten.

Oefening baart kunst

Intensief oefenen staat voorop. Gedurende de training ondergaat je meerdere interviews waarbij elke denkbare setting kan worden gekozen: radio, tv, krant, studio- interview, live interview. We trainen met de beide vormen van een journalistiek interview, confronterend en informatief. Alles wordt vastgelegd op video, zodat er kan worden teruggekeken. Confronterend maar nuttig. Sommige deelnemers overwinnen dankzij de training hun angst voor de camera. De mediatrainer geven na elke interviewoefening feedback. Je krijgt praktische tips. Wat is goed en wat kan beter. Ook de persoonlijke presentatie en de non-verbale communicatie wordt onder de loep genomen.

Geen wetenschap

Mediatraining is geen wetenschap maar kent wel een educated base. Met praktische tips. Zoals een simpele methode om regie te nemen en een stappenplan voor het bedenken van een mediaboodschap. Met videovoorbeelden laten we zien van goed en slecht mediaoptredens zijn. En we geven inzicht in hoe de media en journalisten werken.

Mediatrainers

De mediatrainers met we werken zijn bekende Nederlandse mediatrainers en journalisten. Samen met de opdrachtgever bespreken welke trainer het beste past. We plannen ook een kennismaking vooraf en een sessie om inhoudelijk het bedrijf te leren kennen en de problematieken die spelen. De training zelf duurt ruim 6 uur. Met lunch en pauze ben je wel een hele dag bij ons op Maneveld.

Kosten

Voor wat betreft de kosten, maken we een gerichte offerte, op basis van de wensen en problematiek.